home
  1. Marki samochodów

Układ chłodzenia

Jednostka napędowa jest przystosowana do najwydajniejszej pracy jedynie w konkretnym zakresie temperatur. Dla większości silników jest to około 90 stopni Celsjusza. Tylko w tej temperaturze samochód jest dostatecznie chłodzony i smarowany olejem o właściwej lepkości. Podczas rozruchu silnik ma temperaturę otoczenia i tym samym musi ją znacznie podwyższyć podczas jazdy, aby jego praca była najbardziej efektywna, oszczędna i dynamiczna. Większość nowoczesnych modeli pojazdów wymaga do pełnego ogrzania jednostki napędowej od kilku minut w lecie, aż do kilkudziesięciu minut zimą. W tym czasie silnik jest narażony na przyspieszone zużycie oraz silne wyeksploatowanie poszczególnych podzespołów. Jednak nie tylko zbyt niska temperatura jest problemem. Największe kłopoty wywołuje bowiem przegrzanie jednostki, które w najczęściej spotykanych przypadkach kończy się jej zatarciem i przymusem wymiany na silnik nowy lub używany. O właściwą temperaturę roboczą silnika dba układ chłodzenia, dlatego poznaj koniecznie jego zasadę działania na GetParts.pl!

Jak działa układ chłodzenia cieczy?

Znane hobbystom motoryzacji Porsche 911 produkowane w latach 1993 - 1998 jako generacja 993, było ostatnim pojazdem tej marki, chłodzonym tylko i wyłącznie za pomocą powietrza. Rozwiązanie to było stosunkowo skuteczne, lecz głównie w trasie. Tylko wtedy pęd powietrza był na tyle intensywny, by był w stanie schłodzić skutecznie jednostkę - tak by dysponowała pełnią swojej mocy. Producenci wiedzieli o tym doskonale i z tego powodu we wszystkich aktualnie produkowanych samochodach znajdziemy układ chłodzenia cieczą, który jest zdecydowanie bardziej wydajny i równie dobrze radzi sobie w każdych warunkach. Silnik ma ciągłą możliwość regulacji swojej temperatury poprzez otwieranie i zamykanie obiegów i tym samym może pracować w idealnym dla siebie zakresie.

Z czego składa się układ chłodzenia silnika w samochodzie?

Układ chłodzenia cieczy składa się z wielu elementów, które mają za zadanie utrzymać właściwą temperaturę jednostki. Najistotniejszym podzespołem jest umieszczona na samym froncie samochodu chłodnica płynu chłodzącego, która składa się z dziesiątek żeberek zwiększających powierzchnię roboczą. Umieszczony za nią wentylator ma za zadanie zwiększyć przewiew powietrza podczas postoju samochodu, gdy pęd wiatru jest zbyt słaby, a jego działaniem steruje komputer pokładowy samochodu. W bliskim towarzystwie chłodnicy znajduje się pompa, która tłoczy ciecz pod dużym ciśnieniem zarówno w stronę silnika, jak i w stronę chłodnicy - wykonuje zatem dwie prace na raz. Tuż za pompą znajduje się termostat, który bezpośrednio rozdziela ciecz na dwa obiegi - zamknięty oraz otwarty. Dalej znajdziemy wymiennik ciepła, czyli nagrzewnicę. To ona w głównej mierze odpowiada za oddanie ciepła silnika do kabiny pasażerskiej i z budowy przypomina chłodnicę, lecz wykonuje jej pracę w odwrotny sposób. Nagrzewnica składa się także z turbiny, która wydmuchuje ciepłe powietrze pod wymaganym ciśnieniem. Wszystkie te części znajdziesz na GetParts.pl.

Czym jest duży i mały obieg?

Samochód tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce i poprawnym uruchomieniu ma zbyt niską temperaturę do właściwego działania. Musi zatem ogrzać się do temperatury 85 - 90 stopni Celsjusza, która zapewni mu odpowiednie warunki pracy. W tym celu powstał mały obieg cieczy. Wówczas ciecz chłodząca krąży przez wszelkie części układu chłodzenia, lecz z pominięciem chłodnicy. Dzięki temu zabiegowi ciecz nie chłodzi i tak zbyt chłodnego silnika i umożliwia jego rozgrzanie się.

Duży obieg włącza się przy około 90 stopniach Celsjusza i powoduje, że ciecz dociera również do chłodnicy, gdzie obniża się jej temperatura i tym samym jest w stanie obniżyć temperaturę silnika, zmniejszając ryzyko wystąpienia przegrzania. Działaniem steruje komputer, a elementem wykonawczym sterującym obiegami jest termostat. Termostat ulega częstym awariom, co objawia się między innymi jazdą ze stale niedogrzanym silnikiem lub ze “skaczącą” temperaturą, co doskonale widać po zbyt dużych ruchach wskazówki na desce rozdzielczej. Najlepsze termostaty znajdziesz tylko i wyłącznie w GetParts.pl w niskiej cenie i do większości samochodów dostępnych na rynku.

Czy jazda z zepsutymi podzespołami chłodzenia jest niebezpieczna?

Zdecydowanie tak! Niewłaściwe działanie chłodzenia silnika jest równoznaczne z ogromnymi problemami dla jednostki napędowej. Spalanie jest nieefektywne i tym samym zdecydowanie się podnosi, często przekraczając docelowe spalanie nawet dwukrotnie. Wszelkie elementy eksploatacyjne szybciej się zużywają, obroty zaczynają falować i z pewnością pojawią się problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, szczególnie w silnikach diesela. Z kolei kontynuowanie jazdy z temperaturą zbyt wysoką może skończyć się zatarciem jednostki i tym samym konieczności jej wymiany. Remont jest zupełnie nieopłacalny. Wszelkie części chłodzenia cieczy znajdziesz w GetParts.pl w najniższych cenach i od najlepszych producentów. Zapraszamy!