home
  1. Marki samochodów

Elektryka

Układ elektroniczny w samochodzie należy do jednego z najbardziej skomplikowanych. Składa się z setek elementów, które regulują nie tylko elementy sprzyjające komfortowi kierowcy i pasażerów, ale także pracę jednostki napędowej i systemy bezpieczeństwa. Nowoczesne samochody są dosłownie naszpikowane elektroniką, którą znajdziemy w praktycznie każdym elemencie pojazdu. Wśród części, które zużywają się najczęściej i wymagana jest ich okresowa wymiana, warto wymienić między innymi akumulator oraz alternator wraz z rozrusznikiem, a także podzespoły oświetlenia i wszelkiego rodzaju wentylatory. To części narażone na zużycie, dlatego warto kupować tylko takie zamienniki, które będą w stanie sprostać najcięższym warunkom użytkowania. Najlepsze podzespoły instalacji elektrycznej w samochodzie znajdziesz na GetParts.pl - jednym z największych sklepów motoryzacyjnych w Polsce!

Układ elektroniczny samochodu

Instalacje elektryczne w samochodzie to niezwykle skomplikowany system składający się z pojedynczych obwodów, które sterują pracą pozostałych elementów. Większość z nich jest zasilana prądem akumulatorowym o napięciu 12V, który jest ładowany podczas jazdy za pomocą alternatora. To dwa najistotniejsze elementy elektryki samochodowej, które zapewniają stały dopływ prądu do odbiorników, takich jak rozrusznik należący do najbardziej prądożernych podzespołów samochodu. To w głównej mierze po pracy tego elementu widać pierwsze oznaki zużycia akumulatora lub alternatora, który nie zapewnia właściwego natężenia ładowania.

Alternator

To - mówiąc w dużym skrócie - prądnica trójfazowa, służąca do wymiany energii mechanicznej wału korbowego na prąd. Alternator ciągle ładuje akumulator podczas jazdy po osiągnięciu pewnej prędkości obrotowej, kiedy zestawienie zysków i strat staje się dodatnie. Warto wiedzieć, że alternator ma za zadanie także zasilać na bieżąco wszelkie odbiorniki energii elektrycznej, np. układ oświetlenia. Alternator powinien zatem odciążyć swoją pracą akumulator, który powinien być traktowany jako magazyn energii wydatkowanej jedynie na postoju, przy całkowicie wyłączonym silniku.

Akumulator

Akumulatorem nazywamy magazyn energii elektrycznej powstałej wskutek pracy alternatora. To jednocześnie element, który ulega stosunkowo szybkiej degradacji. Wraz z upływem kolejnych kilometrów jego sprawność sukcesywnie spada, by w pewnym momencie okazać się zupełnie niewystarczającą do rozruchu silnika. Pierwszymi symptomami jego narastającego zużycia jest niższe natężenie prądu, co widać po coraz dłużej trwającym rozruchu oraz ewidentnie słabszej mocy rozrusznika. Wyróżniamy kilka typów akumulatorów. Wersje kwasowo-ołowiowe są często wykorzystywane, lecz głównie w starszych modelach samochodów. Ich charakterystyczną cechą jest duża wytrzymałość, jednak obarczona przymusem regularnego uzupełniania elektrolitu. Drugim, zdecydowanie częściej spotykanym modelem, jest w obecnych czasach akumulator żelowy. Są one odporne, żywotne i najlepiej znoszą trudy codziennego użytkowania. Akumulatory te są w pełni bezobsługowe, lecz wraz z czasem w znacznym stopniu tracą swoje właściwości na skutek wzrostu ciśnienia. Na rynku spotkamy także hybrydy, które starają się łączyć pozytywne cechy obu rozwiązań, lecz nie są one często spotykane.

Rozrusznik

Czym byłby układ elektroniczny samochodu bez rozrusznika? To bardzo mocny silnik prądu stałego - jego zadaniem jest wywołanie podczas rozruchu około 60-200 obrotów na minutę, które w większości przypadków wystarczają do uruchomienia silnika. Ruch jest przenoszony bezpośrednio na wał korbowy, by nadać mu bezstratnie odpowiednią prędkość obrotową. Warto wiedzieć, że samochody z silnikiem o zapłonie samoczynnym wymagają zdecydowanie mocniejszych rozruszników, głównie za sprawą dużego momentu obrotowego oraz wyższych wymogów względem obrotów niezbędnych do rozruchu. Silniki benzynowe do uruchomienia wymagają około 100 obrotów na minutę, zaś silniki diesla - blisko dwukrotnie więcej, bo około 200 obrotów.

Ważne części elektryki samochodowej

Należy pamiętać, że części mechaniczne takie jak alternator, akumulator czy rozrusznik to tylko początek zaawansowanej konstrukcji instalacji elektrycznej w samochodzie. Układ oświetlenia jest zależny bezpośrednio od dostaw energii i tym samym do pracy wymaga jego stałego dopływu. Zarówno kierunkowskazy, jak i reflektor czy światła stopu są od niego w pełni zależne i to często właśnie od sprawności tych podzespołów zależy bezpieczeństwo jazdy. Również wentylatory są zasilane prądem elektrycznym i mają swoje osobne układy. Dla przykładu, wentylator chłodnicy wymaga stosunkowo dużej mocy i natężenia, a jego niesprawność może prowadzić do przegrzania jednostki. Podobnie jest z wentylatorami do nawiewów kabinowych, których zniszczenie objawia się między innymi zupełnym brakiem dopływu powietrza i niesprawnością klimatyzacji. 

Wszelkie elementy układu elektryki samochodowej warto kupować na GetParts.pl, gdzie znajdziesz najwyższej jakości zamienniki w atrakcyjnej cenie, praktycznie do wszystkich modeli samochodów. Producenci uznani w świecie motoryzacyjnym dają gwarancję żywotności wszelkich elementów, a także idealnego dopasowania do poszczególnych części. Sprawdź koniecznie naszą ofertę i zamów jeden z podzespołów jeszcze dziś!