home
  1. Marki samochodów

Sprzęgło / części montażowe

Nie każdy kierowca jest świadomy tego, jak bardzo skomplikowana jest praca sprzęgła. Dla większości z nich, wrzucenie kolejnego biegu połączone z wciśniętym pedałem sprzęgła jest czynnością mechaniczną, którą wykonuje się bezwiednie już po kilku dniach jazdy. Sprzęgło to jednak bardzo ciekawy element i warto zgłębić jego działanie. Mówiąc dość oględnie, sprzęgło ma za zadanie rozłączyć układ napędowy od skrzyni biegów i tym samym umożliwić zmianę przełożenia za pomocą drążka zmiany biegów. W większości samochodów stosuje się sprzęgła cierne, a ich działanie opiera się na zastosowaniu tarcz ciernych, mechanizmu dociskowego oraz koła zamachowego, czy w silnikach diesla - koła dwumasowego. W sklepie GetParts.pl znajdziesz najlepsze części do sprzęgła oraz elementy montażowe - sprawdź koniecznie!

Jak działa sprzęgło?

Sprzęgło to stosunkowo niewielki element, wewnątrz którego znajdziemy między innymi docisk oraz tarczę. Przesuwna tarcza dociskowa jest sterowana przez pedał sprzęgła, i to w głównej mierze od niej zależy możliwość wrzucenia kolejnego biegu. Docisk sprzęgła w stanie spoczynku jest bardzo mocno przyciśnięty do tarczy sprzęgła i tym samym umożliwia jazdę, gdyż przenosi moment obrotowy na skrzynię biegów. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, docisk sprzęgła oddala się od tarczy ciernej i następuje rozłączenie skrzyni biegów od wału napędowego, co pozwala na bezproblemową zmianę przełożenia. Tak pokrótce wygląda praca tradycyjnego sprzęgła.

Na rynku znajdziemy różne rodzaje sprzęgła. Najczęściej spotykane są sprzęgła jednotarczowe, jak i sprzęgła wielotarczowe. Te pierwsze charakteryzują się niższą ceną produkcji, lecz także mniejszą wytrzymałością. Sprzęgła wielotarczowe są z kolei zdecydowanie trwalsze i wytrzymują o wiele większe obciążenia, przez co są szeroko stosowane w mocnych samochodach sportowych. Przystankiem pomiędzy nimi jest sprzęgło dwutarczowe.

Jak sprzegło wpływa na ruszanie samochodem z miejsca?

Warto wiedzieć, że sprzęgło nie działa zero-jedynkowo - możemy w dość szerokim stopniu decydować o stanie jego “sprzężenia”. Tarcze cierne są zbudowane z materiałów podobnych do tych stosowanych w klockach hamulcowych, dlatego umożliwiają płynną zmianę ilości przenoszonego momentu obrotowego. Podczas ruszania, z pewnością każdy kierowca w pierwszej fazie odpuszcza pedał sprzęgła do około połowy, kiedy to samochód zaczyna lekko toczyć się do przodu lub do tyłu. Wtedy też docisk sprzęgła jest zbliżony do okładzin ciernych na tyle blisko, by przekazywać na koła część momentu obrotowego, lecz także na tyle daleko, by umożliwić swobodne ruszenie.

Co psuje się w sprzęgłach?

Sprzęgło to część narażona na bardzo duże zużycie i z tego powodu jest elementem eksploatacyjnym wymagającym cyklicznej wymiany. W większości samochodów jego trwałość jest przewidziana na wiele dziesiątek tysięcy kilometrów, lecz w praktyce to liczba mocno szacunkowa. Trwałość tego elementu zależy bowiem w głównej mierze od stylu jazdy. W zatłoczonym mieście ruszanie i zmiana biegów są bardzo częstym zjawiskiem i tym samym sprzęgło jest używane praktycznie przez cały czas, co znacznie zmniejsza jego żywotność. Inaczej jest poza miastem, kiedy to sprzęgło i zmiana biegów następuje stosunkowo rzadko.

Najczęściej awariom ulegają tarcze sprzęgła, które w pewnym momencie przestają właściwie wykonywać swoją pracę. Możemy spotkać się ze ślizganiem sprzęgła, czyli zwiększaniem się obrotów silnika samochodu bez zwiększającej się prędkości, a także problemy z płynnym ruszaniem. Bardzo poważnym problemem, który zawsze kończy się wizytą naszego samochodu na lawecie, jest brak możliwości wysprzęglenia, czyli rozłączenia docisku sprzęgła od tarczy. Wówczas kierowca nie będzie w stanie zmieniać biegów.

Sprzęgło może także bardzo mocno szarpać. To częsty wynik wewnętrznych uszkodzeń lub zabrudzeń tarczy sprzęgła i objawia się szarpnięciami, których nie da się zmniejszyć nawet podczas idealnego ruszenia. To zazwyczaj efekt dostania się do środka oleju, który działa na tarcze cierne niczym klej i spaja je ze sobą w sposób niemożliwy do rozłączenia. Wielu kierowców spotkało się także z zapadniętym pedałem sprzęgła.

Gdzie kupować części do sprzęgła?

Okazuje się zatem, że sprzęgło jest absolutnie niezbędne do prowadzenia samochodu z manualną skrzynią biegów. Rozłączanie wału napędowego od biegów i możliwość zmiany przełożenia jest fundamentalną czynnością, którą wykonujemy setki, jak nie tysiące razy dziennie. Warto kupować najlepsze części do sprzęgła w wyspecjalizowanych sklepach, które doskonale znają ten element i są w stanie pomóc na każdym etapie zamówienia. W GetParts.pl oferujemy szybką wysyłkę, atrakcyjne ceny poszczególnych podzespołów, a także pomoc naszych pracowników przed zakupem. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!