home
  1. Marki samochodów

Świeca żarowa

Świece żarowe to kluczowe elementy każdego układu rozruchowego silnika wysokoprężnego tzw. diesla. Niezawodne i prawidłowo funkcjonujące świece pomagają uruchomić zimny silnik w każdych warunkach. Wysokiej jakości świece prezentowane w GetParts.pl potwierdzone opiniami specjalistycznych serwisów gwarantują szybki zapłon i spalanie w możliwie przyjazny sposób dla środowiska, również poniżej temperatury zamarzania.

Specyfika zapłonu silnika wysokoprężnego sprawia, że świece stosowane w silnikach benzynowych nie mają tu racji bytu, ponieważ silnik diesla charakteryzuje się samoczynnym zapłonem. W komorze spalania następuje sprężenie powietrza i podniesienie ciśnienia co powoduje wzrost temperatury. Wtrysk paliwa w odpowiednio wysokiej temperaturze powoduje zapłon.

Problem pojawia się w momencie, gdy silnik jest zimny. Świece żarowe rozwiązują go podgrzewając powietrze do optymalnej temperatury w komorze spalania. W starszych typach świec podgrzanie trwało nawet kilkanaście sekund.

Rodzaje świec żarowych

Wyróżniamy dwa rodzaje świec żarowy: dwufazowe i trójfazowe.

Świece żarowe dwufazowe działają tylko do momentu uruchomienia silnika. Następnie jednostka sterująca wyłącza je. Napięcie z jaką pracują świece jest niższe niż te podawane przez akumulator. Praca z wyższym napięciem powodowałaby uszkodzenie elementu grzewczego. Informacja o działającej świecy jest wyświetlana na desce rozdzielczej w postaci pomarańczowej kontrolki. Zapalenie się jej w trakcie jazdy dla tego typu świecy może oznaczać awarię, wtedy należy udać się do serwisu.

Drugim typem są świece żarowe trójfazowe. Oprócz pracy przed i w trakcie uruchamiania silnika mogą pracować również podczas jazdy. Starsze konstrukcje tego typu świec pracowały kilka minut po starcie silnika. Nowsze pracują do osiągnięcia optymalnej temperatury oraz w pewnych warunkach w trakcie jazdy. Na przykład podczas zjeżdżania z góry, gdzie nie dodaje się gazu i nie ma wtrysku paliwa, a co za tym idzie spalania w silniku. Ściany silnika wychładzają się tracąc optymalną temperaturę. Wówczas świece żarowe zostają aktywowane.

Praca świec żarowych trójfazowych w trakcie jazdy niesie za sobą spore korzyści takie jak:

  • zmniejszenie spalania
  • zwiększenie trwałości układu oczyszczania spalin
  • redukcja emisji szkodliwych substancji do atmosfery

 

Świece żarowe mają wpływ na proces wypalania sadzy z filtrów cząstek stałych DPF. W trakcie tego procesu podnoszona jest temperatura w komorze spalania, a co za tym idzie też temperatura spalin.

Jak zbudowana jest świeca żarowa?

Świece ze względu na budowę rozróżnia się na metalowe i ceramiczne.

Świeca żarowa z prętem metalowym składa się z:

  • spirali żarowej, która żarzy się i nagrzewa otoczenie, gdy przepłynie przez nią prąd,
  • wypełnienia izolacyjnego – tlenek magnezu w postaci zagęszczonego proszku, który jest izolatorem elektrycznym oraz świetnie przewodzi ciepło, zapewnia ochronę przed drganiami i uderzeniami oraz równomiernie rozprowadza wytworzone ciepło,
  • rurka żarzenia – wykonana z materiału odpornego na bardzo wysokie temperatury, w jej wnętrzu znajduje się wypełnienie izolacyjne,
  • spirala regulacyjna – połączona z elektrodą centralną, reguluje przepływ prądu, im wyższa temperatura tym wzrasta opór spirali regulacyjnej,
  • elektroda centralna,
  • wkręcany gwint – wykonany z wysokiej jakości materiałów, który jest zawsze walcowany co zapobiega uszkodzeniu otworu na świecę w głowicy,
  • przyłącze – do którego doprowadzone jest napięcie z akumulatora.

Świeca żarowa ceramiczna składa się z:

  • ceramiczny element grzewczy,
  • rurka grzewcza,
  • elektroda środkowa,
  • gwint wkręcany,
  • pierścień kontaktujący,
  • przyłącze,
  • szczelne gniazdo

 

Diagnostyka silnika w oparciu o stan świec żarowych.

W oparciu o stan świec żarowych możemy wiele wywnioskować o stanie silnika wysokoprężnego (diesla).

Osmolona świeca ze śladami sadzy wskazuje na nieprawidłowy przebieg procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Biały nalot na świecy informuje o zasiarczonym paliwie.

Jeżeli świeca jest zaolejona i zanieczyszczona nagarem warto przyjrzeć się nadmiernemu zużyciu paliwa. Drugą możliwością jest uszkodzenie pomy wtryskowej.

Przegrzanie świecy świadczy o niedostatecznym chłodzeniu gniazda świecy lub wypaleniu uszczelki pod głowicą.

Uszkodzenie elementu grzejnego jest efektem zbyt wczesnego wtrysku paliwa i nierównomiernego rozpylenia.

Zbyt wysokie napięcie podczas rozruchu silnika powoduje wżery na elemencie grzejnym świecy.

 

W sklepie internetowym GetParts.pl znajdziesz najwyższej jakości świece żarowe takich producentów jak Bosch, Beru, Denso, NGK oraz dobrej jakości świece w niskiej cenie firmy Febi, Kamoka, Magneti Marelli. Zamówione świece realizujemy poprzez wysyłki kurierskie i paczkomaty. Klientów z Olsztyna i okolic zapraszamy do odbioru w stacjonarnym sklepie motoryzacyjnym przy ulicy Wilczyńskiego 6c/31. Dokonując zakupów na GetParts.pl masz gwarancje weryfikacji zamówionych części przed wysyłką. Nie możesz czego znaleźć – zapraszamy do kontaktu!